שלום אורח
התחברות | הרשמה
d
d

התמודדות עם נכות ומוגבלויות פיסיות איננה קלה ודורשת משאבים אין סופיים. יחד עם זאת, נכים רבים מצליחים, למרות מוגבלויותיהם, בכוחות נפש אדירים, לסלול לעצמם מסלול חיים מספק וממלא, בצל הקשיים והאתגרים הניצבים בדרכם. יש רבים שלא רק שאינם נותנים לנכות להגבילם ולמנוע מהם להגשים את חלומם, אלא הם אפילו נעזרים בה כדי למנף את עצמם ולתרום לפיתוחם האישי והמקצועי. אחת הדרכים לרתום את המוגבלות למקצוע לחיים היא באמצעות קריירה בחינוך, תוך שימת דגש על לימודי חינוך מיוחד. מה הקשר? תקראו, תבינו ותסכימו.

קריירה בחינוך לנכים

חינוך הוא לא רק לימוד של חשבון, לשון, אמנות ותושב"ע. חינוך הוא בעיקר הקניית ערכים, הרחבת אופקים, קבלת השונה, פיתוח סובלנות וסבלנות. מה נפלא יותר מלחנך באמצעות דוגמא אישית? אדם הסובל ממוגבלויות ומוצא בכל זאת את הדרך ללמוד, להשכיל ולרכוש מקצוע ועומד בפני תלמידים בגילאים שונים, לא רק מלמד אותם את המקצוע עצמו אלא גם – מעצם קיומו והתנהלותו – מלמד אותם דברים רבים שאפילו לא צריך לומר. הוא מלמד אותם לנצח למרות הקשיים. לא להיכנע למרות האתגרים. לקבל את האחר ולהבין כי נכות איננה חזות הכל וכי גם הנכה הוא אדם ככל האדם. עובדות אלה הופכות את האופציה של קריירה בחינוך לאופציה מועדפת בעיני נכים.

לימודי חינוך

קריירה בחינוך מתחילה בלימודי חינוך. לימודי חינוך והוראה מתקיימים בישראל במוסדות רבים להשכלה גבוהה וכוללים לימודים אקדמיים, לימודי תעודה, קורסים, לימודי חוץ, לימודי העשרה, סדנאות ועוד. אדם בעל מוגבלות השואף לפתח קריירה בחינוך נדרש להשתלב בלימודים אקדמיים בתחומי חינוך והוראה. אלה הם לימודים האורכים, לרוב, ארבע שנים ונלמדים במתכונות שונות.

לימודי חינוך מיוחד

לימודי חינוך נלמדים בכמה מסלולים, ביניהם, חינוך לגיל הרך, חינוך מתמטי, חינוך במסלול בית ספר על יסודי, חינוך למדעי הטבע והסביבה ועוד. מסלול מבוקש במיוחד וכזה שהינו מתאים במיוחד לאנשים בעלי מוגבלויות הוא לימודי תואר ראשון בחינוך במסלול לימודי חינוך מיוחד. מסלול זה מכשיר את הסטודנטים כמורים בעלי מקצוע, בעלי ידע, כלים ומיומנויות המאפשרים להם לסייע, לחנך, לתמוך ולהוביל ילדים הסובלים מלקויות שונות - קרא עוד בהרחבה. ההסמכה התאורטית והמעשית מקנה לבוגרי הלימודים יכולות לסייע לילדים הסובלים מקשיים שונים בהיבטים רגשיים, קוגניטיביים, פיסיים, לימודיים וחברתיים. במסגרות של חינוך מיוחד, אותן מובילים בוגרי החוג לחינוך מיוחד, משתלבים ילדים בעלי לקויות, מוגבלויות ונכויות על רקע גורמים מגוונים. כך, למשל, מסגרות החינוך המיוחד קולטות ומעניקות סיוע וליווי לילדים הסובלים מקשיי למידה ולקויות למידה, נכויות פיסיות, בעיות התנהגות, בעיות רגשיות, בעיות שמיעה, אוטיזם ועוד.

למה דווקא לימודי חינוך מיוחד?

מי יכול טוב יותר להזדהות, להבין, לסייע ולהוביל תלמידים אלה מאשר אדם שחווה על בשרו את האתגרים והמוגבלות? כל נכה שמשתלב בלימודי חינוך מיוחד יכול לרתום את ניסיונו האישי ואת הידע שלו כדי להבין היטב, ולסייע טוב יותר לילדי החינוך המיוחד, תוך שהוא מהווה להם דוגמא אישית, דמות שניתן להזדהות איתה, ואדם בוגר שניתן לבטוח בו ואשר מספק להם מרחב מוגן להתפתחות ולשגשוג.

מורה טוב – מורה לחיים

אנשים הסובלים ממוגבלויות ובוחרים לפתח קריירה בחינוך יוכלו לסיים את תקופת לימודיהם כשבידם תואר ראשון בחינוך (B.A), או תואר ראשון בחינוך והוראה (B.E.D). הם יוכלו להיות מורים, מחנכים, מדריכים ואף להשתלב במסגרות חינוכיות, חוץ חינוכיות (חוגים וכדומה) או בתפקידי ניהול במערכת החינוך המוניציפלית או הארצית. בוגרי לימודי חינוך מיוחד יהיו גם הם בעלי תואר ראשון ויוכלו לעבוד כמורים, מחנכים, מאבחנים דידקטיים, מטפלים בתרפיה ועוד.